Startsida  Grundtanke  Bakgrund  Barn ute  Ungdom och vuxna ute  Kullaberg  Samarbetspartners  Kontakt
Nu knyter jag ihop alla mina erfarenheter till en Ekoskola som ska bedrivas ute i olika naturområden och på skolor.

Jag vänder mig bla. till alla barn och elever på förskolor och grundskolor och deras lärare.

Den riktigt långa historien
Jag var Strövarbarn uppe vid Himmelstorpsgården på Kullaberg med Friluftsfrämjandet vid 8 år ålder. Senare blev jag scout i Brunnby scoutkår. Detta har satt sina spår hos mig som vuxen.

Som barnskötare växte drömmen om att lära barn att vi måste vara rädda om moder jord. Nu vill jag ge kunskap till barn och unga i form av små tankefrön som kan växa och gro i dem som vuxna. Detta hoppas jag ska skapa barn med större förståelse och respekt för naturen och våra medmänniskor.

Nu som fritidspedagog/montessorilärare vet jag att min dröm är den samme som Maria Montessoris. Denna dröm delar jag med många, en del är medveten om den och en del är det inte.

”Det är sant att uppfostran kan skapa en bättre människa, men detta är ett utomordentligt stort åtagande. Det är ett arbete som mycket väl kan komma att sträcka sig över en lång tid, men som inte desto mindre kommer att uppfattas som kort i jämförelse med det arbete som människan redan har åstadkommit."
( M. Montessori, Utbildning och fred, AB PRIMO Oskarshamn, 1998, sid 72 )

1988 arbetade jag som barnskötare på Plöjargränds fritidshem i Lerberget, i Höganäs kommun. Där arbetade vi med vår vardagsmiljö. Detta gjorde vi genom att sortera sopor, kompostera matavfall osv med barnen. När vi forskade om Lerbergets historia ”förr i tiden,” skapade vi ett stort korsvirkeshus med gamla mjölkförpakningar. Vi gick även till Lerbergs skogen en gång i veckan där vi lekte och åt mellanmål.

Eftersom miljöarbetet var ett tungt ämne för barnen ville jag göra någonting som gjorde arbetet roligare. Lust och glädje måste finnas om vi ska orka ta emot svåra frågor.

Så plötsligt en natt kom det en bild av ett spel där barnen fick kunskaper på ett enkelt och roligt sätt. Resultatet blev ett ”miljöspel” som jag gjorde med barnen. Detta spel trycktes upp 1998, som vi sen sålde. Pengarna skänkte vi bla till Öresundsfonden. Barnen var så stolta när de lämnade över pengarna.

Friluftsfrämjandet kom tillbaka i mitt liv när jag själv skulle ut med mina egna barn i skog och mark. Det kändes så naturligt att gå med i en knyttegrupp 1996 när min son Petter var 2 år och min dotter Katarina var några månader gammal. Vi träffades regelbundet vid Esket som ligger nedanför det gamla vattentornet på Råå i ett naturskyddat område. Där var vi tillsammans några timmar på lördagsförmiddagarna. Denna verksamhet förändrade min syn på barns sätt att lära in kunskaper med alla sina sinnen ute i naturen. Jag och Petter upplevde att detta var ett roligt sätt att träffa nya kompisar ute i alla sorters, väder året runt. Det var en frihetskänsla att slippa vara inne med en 2 åring som behöver extra mycket rörelse. Samtidigt som jag fick komma ut och träffa andra vuxna som också gillar att vara ute i naturen.

”Släpp barnen fria, låt dem springa ut när det regnar, ta av dem skorna när de hittar vattenpölar och låt dem springa omkring barfota när ängsgräset är fuktigt av dagg, låt dem vila i trädens skugga, låt dem ropa och skratta när solen skiner."
( M. Montessori, Upptäck barnet!, 1998, sid 79 )

Knyttegrupper är för barn mellan ca 3 – 4 år med minst en förälder. Är du sugen att vara med i någon grupp? Ta kontakt med Friluftsfrämjandet i din kommun eller gå in på www.frilufts.se

Det slutade med att jag blev ledare för gruppen och senare blev vi en familjegrupp som träffades regelbundet i många år. Vi var 7 familjer med barn från 1 – 12 år med både mammor och pappor. Det blev många små och stora äventyr och en underbar tid med mycket glädje och gemenskap. Vi avslutade med ett miniläger juni 2002 uppe på Hallandsåsen i friluftsfrämjandets stuga som heter Hålehall.

När jag skulle börja arbeta igen efter 5 års mammaledighet hade jag bestämt mig för att arbeta på ett I Ur och Skur. Det blev på förskolan I Ur och Skur Vandrarna I Glumslöv ht-99.

Efter 1 år i Glumslöv blev det Seminariumskolan i Landskrona, där var jag fritidspedagog i en 1:e klass i 3 månader. Utanför skolan ligger en liten vacker park med en stor fågeldamm som heter St Olofsjö. Där hade jag utomhuslektioner i havklass. Jag tyckte att skolan var för stor för mig, så jag sökte mig ett nytt arbete och hamnade på Säbyholms Montessoriskola. Där blev jag intresserad att gå St Nicholas 0 –6 år på distans i 2 år.

Under mina 5 år på Säbyholms Montessoriskola har jag arbetat för att barnen ska komma ut mer i vår underbara natur. Jag har bedrivit Friluftsfrämjargrupper i 3 år på lektionstid 12.00-13.30 olika dagar till alla 60 eleverna. Först gick eleverna ut en gång varannan vecka. Ht-03 – vt-05 var det en gång i veckan. Vi hade även friluftsfrämjarverksamhet på fritidshemmet, där jag också arbetat. 5-åringarna på förskolan har jag haft på Mulleskola 2 terminer. Jag har även haft ett miljöråd på skolan och nu flaggar Säbyholm Monessoriskola Grön Flagg. www.hsr.se Januari –05 tog vi emot ett stipendium på 3700:- av Germund Sellgren från WWF www.wwf.se och Stena metall. Pengarna hade vi till ett holkprojekt för Lufsarna i 4-5:an. Som naturväktare inventerade vi Säbyholmskogens växter, djur och historia som ligger strax bakom herrgårdsbyggnaden där det bedrivs förskola till ca 70 barn.

Vt-01 blev jag kursledare i Skånedistrikret i Friluftsfrämjandet, där håller jag grundutbildningar till I Ur och Skur förskole- och skolpersonal. Jag håller även i fortbildningskurser som sten, spår och växtfärgning.

© Helen Thorn Jönsson 2005


Helen Thorn Jönsson
Fritidspedagog, naturpedagog
och montessorilärare
© Ekoskola, Helen Thorn Jönsson